Upozornění: podoba kázání se přesně
neshoduje s mluveným projevem. Samotný text je vytržen z kontextu
celých bohoslužeb, je tedy torzem, nemůže proto sloužit jako náhrada za
bohoslužby.
První
čtení
Soběhrdy, 10.9. 2006 14. neděle po Trojici Petr Turecký
Izajáš
50:5-9a
Druhé
čtení
Mk 8,27-35
Kázání
V dnešním
evangelijním textu jsme si opět připomněli jednu z Ježíšových „tvrdých
řečí“. Nyní namířenou proti učedníku Petrovi. Petr nejprve vyznal, že Ježíš je
pro něj mesiáš, bylo to vyznání hluboké, ze srdce, upřímné.
Jak
všichni tušíme, opravdovost by ale se ale měla shodovat s jednáním. A tady
je trochu zádrhel. Petr vyznává, že Ježíš je mesiáš a vzápětí ho poučuje, co má
mesiáš dělat.
Můžeme
si říci: to je jasné, Petr tomu nerozuměl, to my přece víme, že se Mesiáši nemá
říkat, co má dělat! Nebo jinak: To je jasné, on přece stál před samotným
Ježíšem.
Kdybychom
my stáli před samotným Ježíšem Kristem, to bychom jednali jinak.
Nevím,
možná nás napadají všelijaké věci.
Je ale
taky možné, že ta scéna je v evangeliu napsaná kvůli nám. Že příběh
člověka Petra je napsán kvůli nám, lidem, kteří zápasíme s vírou. Byla
napsána kvůli lidem, kteří zápasili s vírou už před dvěma tisíci lety,
kteří zápasili s bojem o vlastní dokonalost, s bojem o uznání za svou
víru atd.
Petr
vyznal, že Ježíš je mesiáš, jinými slovy by to také mělo znamenat – že je jeho
Pán. Ta scéna vypadá skoro jako nějaká politická diskuse. Co si myslíte,
vyhrají modří nebo zelení, za koho kdo považuje?
V politických
debatách se řekne ledasco a málo co se bere vážně. Možná, když o tom přemýšlíme
hlouběji, kolik vlastně slov, která řekneme, bereme skutečně vážně? Za kolika
myšlenkami, které řekneme, si doopravdy stojíme? Obávám se, že ve skutečnosti
by bilance naší opravdovosti byla mizerná.
Možná blízko
tomuto pochopení lidské neschopnosti vyslovovat pravdu je i SZ doporučení – nepřísahat.
Když totiž člověk přísahá, bere do vlastních rukou všechny okolnosti, které se
přísahy týkají. A ve SZ je proti tomuto pokušení postavena zábrana. Člověk
totiž není schopen přísahy dostát. Víra, že přísahu můžeme snadno naplnit
hraničí totiž z hraním si na Boha. SZ Izrael věřil, že jedině Bůh dostojí
své smlouvě, že jedině on může plně za něco ručit, protože má nade vším moc,
prostě proto, že je toho schopen. Naplnit přísahu je schopen ten, který zná
všechny okolnosti. A nám lidem, vždycky něco uteče pod rukama.
To
dnešní Petrovo vyznání je skoro jako taková přísaha. Než člověk vysloví takové
vyznání, měl si dobře spočítat, co to znamená. Slovo má obrovskou moc. To také
často v Bibli nacházíme, se slovem by si člověk neměl hrát. Přesto všichni
víme, jak moc si se slovy hrajeme a jak slova dokážou ubližovat druhým lidem.
Slova
vychází z člověka – na to jsme narazili minule, slova, která vypouštíme
z úst přímo souvisí s naším srdcem.
To
Petrovo vyznání je jako přísaha. Když řekne někdo z politiků, že mu jde o druhé
lidi, že mu nejde o nic jiného, než o dobro ostatních ztotožňovat se skutečnými pocity toho kterého
politika.
Přemýšlíme
ale zatím o jiných lidech. O Petrovi, o politicích, v mysli máme možná
jiné lidi z okolí, kteří podle nás také něco říkají a něco jiného dělají.
Myslím
ale, že ten text byl psán právě kvůli nám. Není o těch druhých, je o nás
samotných. Naprosto přesvědčivě popisuje jednání každého z nás. Proto je
možná Petr tak velkolepou, tak tragickou postavou NZ. Člověk, který to myslí
dobře, má ideály, ale který si musí znovu a znovu uvědomovat, jak je jeho víra
slabá, jak selhává. Může jej potom někdo z nás odsoudit, pochichtávat se
mu, že je tak slabý? Myslím, že ani NZ nepopisuje Petra s úmyslem ukazovat
na něj prstem a smát se mu.
Právě
naopak, Petr byl v ohnisku dění, mnoho toho udělal, věřil si. Kdybychom
tak dokázali mít Petrovu odvahu, kdybychom dokázali vydržet to nadšení, tu
blízkost u J! Věřil si. Možná si až příliš věřil. Když tolik udělal, obětoval,
procházel s Ježíšem proměnou – od rybáře, k hlasateli evnagelia,
k zvěstovateli J mesiášství.
On toho
tolik udělal a přesto jeho osobnost stále nebyla hotová. Možná bychom sami
chtěli, aby se naším vyznáním smazala historie naší osobnosti a rázem abychom
se stali jinými lidmi, lepšími, svatějšími atd. Možná bychom chtěli, aby nás
naše víra učinila dokonalými. Možná bychom chtěli od ostatních uznání, za to,
že náš život má, měl – smysl. A možná bychom to hlavně chtěli před sebou
samými.
Abychom
zažili uspokojení, že to, co jsme v životě udělali mělo smysl. Stále
toužíme cosi takto zachovávat, ochraňovat, zahlazovat.
Ta touha
po klidu, po uznání, po spočinutí, to je nekonečná touha po spáse, (jinak také
záchraně), vlastní duše.
Ta je
přirozená, ale podle dnešní zvěsti vadná, nemocná, postižená, nakažená. Odvíjí
se totiž od sebe sama. Tahleta obrovská zaměřenost na sebe nás okamžitě, když
přemýšlíme o tom, jak by se člověk měl chovat, tak nás okamžitě tato zaměřenost
odmršťuje pryč od nás ke druhým lidem, k pomluvám, k podrazům,
k pocitu, že to ne já, to ti druzí.
Evangelista
Mk se snaží tomuto posunu (od nás ven ke druhým) zabránit. Petr zastupuje naše
slabosti. Jen co Petr vyznává, jen co se stane to, že vysloví nahlas něco tak
intimního, tak hlubokého, dostane se do opravdové hlubiny poznání skutečného
Ježíše, najednou následuje výprask. Zjištění, že tu hlubinu vyslovil právě jen
tak jako mimochodem v jakési politické debatě, kdy se toho řekne hodně,
ale každý si jede dál ve své touze po moci.
Petr si
tu hlubinu chtěl přivlastnit, zakomponovat do svého smýšlení. Přivlastnil si
ji, začal si o sobě myslet, že ví víc, než ostatní, že je lepší věřící, že může
Ježíše nyní poučit o tom, jak se to má s jeho mesiášstvím, Kristovstvím.
J
přikázal všem, aby o tom nemluvili, a začal je učit, co to znamená, být mesiáš.
musí
mnoho trpět / a být nepřijat (i ve smyslu zkoušky) – zkoušky starších – Petr ho
taky zkoušel?
od
starších / a od kněží /a od zákoníků / a být zabit / a za tři dny vstát (z
mrtvých)
Ale to
bylo na Petra najednou moc. A najednou Petr viděl, že jeho nejhlubší vyznání,
ta jeho nejhlubší představa - ... že vlastně je to úplně něco jiného.
Shodná jsou snad jenom slova. „Ty jsi mesiáš, Kristus“.
J začal
učedníky učit o svém utrpení, o svém zavržení. A najednou ten spravedlivý
věřící Petr se musel skoro až urazit. Já se tu přede všemi vyznám, odhalím své
nitro, a J to úplně převrátí! Ta moje, a věřím, že i naše nejhlubší víra je, že
J vyžene Římany z naší země, že dosedne na trůn a ukáže všem, že my jsme
ti spravedliví! Že jsme zvláštní národ před Hospodinem! Že naše církev je ta
jediná pravá. A všichni potom uvěří v Hospodina a jeho pomazaného! A
všichni uvidí, že my jsme měli pravdu!
A Petr se
možná „spravedlivě“ rozhněval, vzal J stranou, dosl: přijal ho k sobě
(kral. mají dokonce: chytiv jej), strhnul ho a začal Ježíšovi
přikazovat, napomínat ho, plísnil ho. Ani jej nechtěl poučovat, doslova mu
nadával. Tak to stojí v originále.
Nejenže
odhalil to, že jeho vyznání se vůbec neshoduje se skutečným posláním Ježíše,
dokonce se najednou nad onoho mesiáše začal stavět, dokonce se skutečnému
mesiáši stal také pokušitelem, jako onehdy had na poušti. Cesta lidské touhy po
moci, cesta lidské touhy mít stále víc, se tu najednou zase otevírala - skrze
Petra. Petr otevřel průchod tomu lidskému.
A stal
se Ježíšovi Pokušitelem. A vedle J se Petrovy úmysly odhalily se ve své nahotě.
J ale Petra neoznačil za Satana proto, aby ho pokořil, znemožnil před ostatními,
ale aby ho vyvedl z omylu, aby ho přivedl k sobě. Petrova chyba byla
příležitostí pro něj i pro nás, abychom se poučili. Toužíme po naplnění,
toužíme po zachránění, po uzdravení duše. Chyba je v tom, že podle
vlastních představ.
J toto
pojetí bourá a nabízí cestu opačnou. Cestu pokory před Bohem, před evangeliem.
Cestu odevzdání i přes naši křečovitou snahu odmítat toto odevzdání. Uzdravení
spočívá v Boží záchraně, ale také v naší odvaze tuto záchranu, tento
Ježíšův plán přijmout a vzdát se vlastních nápadů, jak tuto záchranu provést.
To je náplň na dlouho, i Petr postupně rostl ve své víře, ve svém pochopení
svého mistra. Ani Ježíš se dál na Petra nezlobí (dokonce ho vybere jako jednoho
ze tří nejbližších učedníků na vysokou horu), ani Petr není uražený. Má J rád a
jde za ním a chybuje na té cestě. Ale nese ho upřímná touha být svému mistru
nablízku.
Chtěl
bych tu ocitovat ještě větu z jedné studie o Petrovi – o dalším jeho
selhání, když třikrát zapřel J: Petrova odvaha není odvahou nezdolného hrdiny,
nýbrž je to odvaha plačícího svědomí přijmout vlastní nedostatečnost. A kdo
toto poznal, ten poznal Krista. (Michal Grus, Petrova víra, Křesťanská revue,
2005, str. 251nn).
A tak
z nového úhlu můžeme pochopit větu z prvního listu Janova:
1
Janův 4:15
Kdo vyzná, že Ježíš je Syn Boží, v tom zůstává Bůh a on v Bohu.
/ Pane,
buď při nás, když propadneme pokušení / zaměňovat svoje vlastní představy za
Tvoje slovo / když si budeme lhát sami před sebou,
Prosíme,
ať je naše víra prostá, pokorná / Prosíme, ať máme odvahu, jako apoštol Petr
přijímat nezdar, ať máme odvahu nenechat se od tebe odloučit, i kdybys nám
ukazoval, to, co vidět nechceme / sesílej nám na pomoc sv. Ducha.
Amen.